CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday 12 December 2011

Kepentingan Rangka Karangan


1-      Isi karangan dapat dihuraikan secara tersusun mengikut tingkat.
2-      Isi karangan dapat dihuraikan secara tersusun menurut urutan yang logik. Contohnya, isi tentang sebab musabab sesuatu hal atau masalah harus dihuraikan lebih awal daripada isi tentang kesan atau cara untuk mengatasi masalah itu.
3-      Penulisan karangan menjadi lebih lancar kerana fikiran tidak terganggu akibat memikirkan isi karangan ketika sedang menulis. Jika sambil menulis anda memikirkan tentang fakta yang hendak ditulis,  fikiran yang ingin anda lahirkan menjadi kabur dan tidak keruan.
4-      Pengulangan isi atau fakta dapat dielakkan kerana anda akan menulis berpandukan rangka karangan
5-      Pembahagian kata bagi setiap isi menjadi lebih mudah dan seimbang menurut tingkat pentingnya sesuatu isi.



Cara Merangka Karangan

Contoh 1 :

“Ceritakan satu peristiwa yang mengerikan atau menyedihkan yang tidak dapat anda lupakan.”

Kehendak soalan:
Karangan yang mesti anda tulis haruslah bersifat imaginatif dan kreatif.  Tumpukan karangan anda kepada satu peristiwa yang menyedihkan atau mengerikan. Tumpukan karangan anda kepada satu peristiwa sahaja, sama ada menyedihkan atau yang mengerikan. Elakkan penceritaan beberapa peristiwa yang lebih kurang sama pentingnya. Jika tidak, anda dianggap gagal untuk memahami arahan soalan. Tambahan pula karangan yang anda tulis tidak akan dapat menggambarkan satu peristiwa yang betul-betul berkesan dan tidak dapat menceritakan peristiwa-peristiwaz lain yang merupakan kesan atau pertalian daripada peristiwa besar itu. Tentu sekali anda harus berbuat demikian. Anda tidak boleh menceritakan lebih daripada satu peristiwa besar.

Skop Penceritaan:
Anda bebas memilih peristiwa apa sahaja, baik yang benar-benar anda alami atau merupakan imaginasi anda sahaja. Seharusnya cerita itu mesti munasabah dan menimbulkan kesan ‘menyedihkan’ atau ‘mengerikan’ kepada pembaca (dalam konteks peperiksaan, pemeriksalah pembaca karangan anda).

Rangka Karangan:
Rangka karangan jenis ini tidaklah sama dengan rangka karangan jenis yang lain. Anda hanya perlu membuat rangka plot sebagai panduan menulis karangan anda. Plot ialah rentetan peristiwa yang menuju ke kemuncak cerita atau klimaks dan diakhiri dengan penyelesaian.

Contoh 2 :
“Masalah disiplin dalam kalangan remaja berpunca daripada didikan dan asuhan keluarga yang tidak sempurna. Setujukah anda dengan pendapat ini?”

Isu/Tema:
Masalah disiplin pelajar

Kehendak soalan:
Anda diminta untuk memberikan pandangan tentang benar atau tidak pendapat yang dikemukakan dalam soalan tersebut. Anda boleh bersetuju, tidak bersetuju, atau bersetuju daripada satu segi dengan memberikan alasan yang jitu.

Skop Perbincangan:
Jika anda hanya menghuraikan berdasarkan faktor didikan dan asuhan keluarga sahaja, pandangan anda tidak kukuh. Soalan ini sebenarnya bertujuan untuk menguji sejauh mana mendalamnya dan meluasnya pengetahuan anda tentang faktor berlakunya masalah disiplin dalam kalangan remaja. Jika pembacaan anda meluas, anda dengan segera menolak pendapat bahawa faktor didikan dan asuhan keluargalah satu-satunya yang menyebabkan masalah disiplin dalam kalangan remaja. Anda boleh membuat persetujuan, tetapi dengan menjelaskan bahawa bukan itu sahaja satu-satunya faktor yang ada. Oleh sebab itu, huraikanlah juga faktor lain seperti faktor persekitaran, rakan sebaya, media dan perubahan nilai masyarakat.

Contoh Rangka Karangan:


            Pendahuluan

                  Isi 1 : Faktor didikan Keluarga
                  Isi 2 : Faktor persekitaran
                  Isi 3 : Faktor rakan sebaya
                  Isi 4 : Faktor media
                  Isi 5 : Pendirian anda


             Penutup

0 comments:

Post a Comment