CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday 12 December 2011

Karangan Jenis Perbincangan

Karangan jenis perbincangan adalah karangan yang tidak berformat. Karangan ini adalah:
i)                    Karangan yang agak mencabar
ii)                  Berhujah, mengkritik dan mempersoalkan hal-hal semasa.
iii)        Calon bebas mengemukakan pendapat sama ada bersetuju atau membangkang atau kedua-duanya sekali (memberi kebaikan dan keburukan).
iv)               Setiap hujah yang dikemukakan  hendaklah disertai dengan alasan yang munasabah.
v)                Definisi tajuk mestilah tepat dan menarik minat pembaca.

Ciri-ciri karangan perbincangan:
i)                    Tidak mempunyai format khusus .
ii)                  Tajuk selalu terbuka.
iii)                Membincangkan sesuatu topik yang khusus dan mencabar.
iv)                Memberikan hujah-hujah yang logik, tepat dan idea yang bernas.
v)                 Setiap hujah perlulah diterangkan atau dihuraikan dengan terperinci serta disokong dengan contoatau bukti-bukti untuk menguatkan hujah/ isi karangan.
vi)                Hujah atau fakta-fakta yang relevan.
vii)              Biasanya soalan perbincangan jelas kehendaknya, iaitu dengan kata kunci soalannya seperti “ Bincangkan…….”

CONTOH KARANGAN JENIS PERBINCANGAN
SOALAN

Harga barangan di pasaran semakin mahal dari semasa ke semasa. Bincangkan punca-punca kenaikan harga barangan tersebut.


KARANGAN LENGKAP

Isu kenaikan harga barangan bukanlah satu fenomena yang baru berlaku pada hari ini. Ia sudah lama berlaku disebabkan oleh peningkatan taraf kehidupan sesebuah masyarakat itu sendiri. Namun, terdapat juga punca-punca yang menyebabkan kenaikan harga barang ini berlaku.
Salah satu punca kenaikan harga barang ialah bencana alam. Bagi negara-negara yang membekalkan hasil-hasil bumi mereka seperti beras, bawang, buah-buahan dan sebagainya terpaksa menaikan harga penjualan yang mendadak naik khususnya apabila berlaku bencana alam seperti banjir, ribut petir, kemarau dan sebagainya. Sebagai contoh, apabila negara India dilanda banjir kilat harga bawang melonjak naik kerana pengeksportan bawang dari negara itu cukup terhad dan tidak dapat dimiliki oleh semua pengguna.
Selain daripada itu, kenaikan harga minyak juga tidak kurang memberikan impak yang besar dalam kenaikan harga barangan. Ini kerana setiap produk yang diimport memerlukan kos bayaran minyak bagi perkhidmatan penghantaran. Apabila harga minyak melonjak naik secara drastik, secara tidak langsung ia mempengaruhi harga barangan yang diimport tersebut apabila ia dipasarkan kelak. Sebagai contoh, isu yang berlaku baru-baru ini, harga barangan banyak melonjak naik secara mendadak akibat kenaikan harga minyak di pasaran dunia yang mencecah dua hingga tiga kali ganda daripada harga biasa.
Terdapat juga peniaga yang mengambil kesempatan untuk mengaut keuntungan secara berlebihan. Ini juga salah satu punca harga barangan naik. Hal ini berlaku kerana kurangnya pantauan yang dibuat oleh pihak berkuasa terhadap syarikat-syarikat serta gedung-gedung perniagaan baik yang besar mahupun perniagaan kecil di sesebuah negara tersebut. Apabila berlaku kelonggaran dari segi penguatkuasaan tersebut, tidak mustahil seseorang peniaga itu menaikan harga barangan di kedainya untuk mengaut keuntungan yang lebih.
Walaupun banyak perkara yang mempengaruhi kenaikan harga barang tersebut, namun hal ini masih boleh diatasi dengan adanya penguatkuasaan undang-undang yang ketat yang ditetapkan oleh Jabatan Ekonomi sesebuah negara tersebut. Selain daripada itu, pihak kerajaan sewajarnya memberikan subsidi kepada rakyatnya khususnya di negara-negara miskin. Dengan hal-hal yang sedemikian, saya percaya bahawa ia sekurang-kurangnya boleh mengurangkan masalah kenaikan harga barangan yang berlaku pada hari ini.

LATIHAN KARANGAN JENIS PERBINCANGAN


Sila perhatiakan video di bawah dan kaitkan dengan kehendak soalan


1)Pengekalan bangunan bersejarah harus diberikan perhatian yang serius di Malaysia kerana bangunan bersejarah mempunyai nilai budaya dan nilai keseniannya yang tersendiri. Selain itu, bangunan-bangunan ini mencirikan identiti negara dan merakamkan sejarah penting negara. Berikan pendapat anda tentang kepentingan mengekalkan bangunan bersejarah ini.




  2) Baru-baru ini beberapa kawasan di negara kita telah dilanda banjir kilat. Hal ini telah menimbulkan pelbagai masalah kepada penduduk di kawasan tersebut. Bincangkan tentang usaha-usaha yang wajar dilakukan untuk mengatasi banjir kilat tersebut.


1 comments:

Unknown

Good job.bolehlah

Post a Comment