CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday 12 December 2011

Karangan Jenis Wawancara/ Dialog

Karangan jenis wawancara ialah karangan berformat. Karangan ini juga adalah seperti jenis karangan lain, yang mempunyai tajuk / topik yang utama. Setiap karangan ini mempunyai sekurang-kurangnya dua watak atau lebih yang mengambarkan tentang perbualan dua atau lebih individu. Sebelum memulakan karangan boleh disertakan keterangan tetapi janganlah terlalu panjang. Lihat contoh : 
Abu diminta oleh guru kelas untuk menemu ramah Guru Besar sebelum beliau bersara. Hasil temu ramah itu akan dimuatkan di dalam majalah sekolah. berikut merupakan hasil temu ramah tersebut:

Format Karangan Wawancara
i)  Nama watak ditulis selari di sebelah kiri.
ii) Selepas nama watak diletakkan tanda titik bertindih (:) juga dalam keadaan selari.
    contoh: 
    Nama A : Assalammualaikum, Makcik.
    Nama B : Waalaikummussalam.
    Nama A : Apa Khabar Makcik?
iii) Mulakan perbualan dengan salam sejahtera.
iv) Anda perlu menggunakan kata ganti nama diri yang sesuai.Jika orang yang dibawa berbual itu berumur, gunakan panggilan "Encik", "Tuan", ataupun "Makcik".
v) Pastikan anda tahu tentang hal atau perkara yang akan ditulis untuk bahan temu ramah/ dialog.
vi) Boleh gunakan bahasa kiasan atau peribahasa dan kata singkatan seperti 'tak', 'dah'.
vii)Soalan yang dikemukakan adalah ringkas, tidak rumit dan berbelit-belit. Dalam dialo itu, kedua-dua pihak harus bertanya, memberi pendapat atau pandangan.
viii)Jawapan yang diberi kepada soalan adalah panjang lebar. Elakkan penggunaan soalan yang cuma memerlukan jawapan "ya" atau "tidak" dan soalan-soalan disusun dengan baik supaya terus berkesinambungan.
ix) Kawal jumlah perkataan yang digunakan (lebih kurang 80 patah perkataan)
x)  Tanda baca yang digunakan harus sesuai dengan nada percakapan. Hati-hati dengan ayat tanya kerana ia berakhir dengan tanda tanya. (?)
xi)  Mesti ditulis mengikut format. (terpesong format, tolak 3 markah)
xii) Soalan yang diikuti dengan jawapan lengkap diberi markah penuh dan akhiri perbualan dengan mengucapkan terima kasih kepada yang ditemu ramah.

CONTOH KARANGAN WAWANCARA
SOALAN:
Andaikan bahawa anda menyertai pertandingan syarahan. Dalam pertandingan itu, anda telah mendapat tempat kedua. Anda telah dikalahkan oleh peserta bukan Melayu. Anda ingin mengucapkan tahniah dan menyatakan perasaan kagum anda akan kebolehannya. Tuliskan dialog anda selengkapnya. 

KARANGAN LENGKAP

( Siva sedang asyik membaca sebuah buku cerita di perpustakaan sekolah )
Azman :  Tahniah,Siva,kerana kamu berjaya dalam pertandingan syarahan itu.
Siva    :   Terima kasih. Saya berharap supaya kejayaan ini akan menaikkan semangat pelajar-pelajar bukan Melayu yang lain untuk mempelajari Bahasa Melayu.
Azman :   Saya kagum melihat kamu bersyarah pada hari ini. Setiap perkataan yang awak ucapkan jelas dan lancar. Bagaimanakah  cara kamu mempelajari Bahasa Melayu ?
Siva     :   Keluarga saya menggalakkan saya membaca buku-buku Bahasa Melayu yang bermutu. Di    samping itu,saya mempelajari  tatabahasa dengan baik. Saya selalu membuka kamus  untuk mempelajari ejaan dan makna kata-kata yang saya baca. Saya melatih diri saya menggunakan bahasa baku apabila membaca atau bercakap.
Azman :   Kalau begitu ,tidak hairanlah saya apabila kamu berjaya mengalahkan saya dan beberapa pelajar Melayu yang lain dalam pertandingan itu. Saya malu,Siva.
Siva     :   Mengapa ?
Azman :   Selama ini saya menganggap Bahasa Melayu sebagai bahasa yang mudah kerana itu  adalah bahasa ibunda saya. Rupa-rupanya saya silap.
Siva     :   Baguslah, Azman,kalau kamu sudah sedar. Sama-samalah kita belajar menguasai bahasa    kebangsaan negara kita.
Azman :   Ya,baiklah ,Siva... 


CONTOH SOALAN KARANGAN JENIS WAWANCARA
1.   Kawan kamu telah kehilangan duit. Dia suka menuduh orang lain tanpa usul periksa. Bagaimanakah cara kamu menasihatinya ? Tuliskan perbualan di antara kamu berdua. 
2.    Kamu berpeluang menemuramah seorang bapa kepada sepasang anak kembar yang telah berjaya menjadi doktor perubatan , semasa majlis penyampaian ijazah di Universiti Malaya. Cuba buat satu temuramah itu dengan bertanyakan hal-hal yang berkaitan.

2 comments:

Unknown

thx! :D

Cripyd

contoh karangan lengkap ni nampak sama je dengan blog lain

Post a Comment